De grootste patiëntengroep voor logopedisten zijn kinderen met spraak- en/of taalproblemen. Met logopedische diagnostiek worden de spraak- en/of taalontwikkeling van deze kinderen in kaart gebracht.
De spraak- en taalontwikkeling kan echter niet los gezien worden van de totale ontwikkeling van een kind. Een belangrijk aspect hierbij is cognitie: wat zijn de intellectuele mogelijkheden van een kind?
Wat is intelligentie eigenlijk? Wat weten we over cognitie en taal? Wat wordt er eigenlijk getest als er een intelligentietest wordt afgenomen? Welke verschillen zijn er tussen nonverbale en verbale intelligentietesten? En hoe sluit je als logopedist aan bij de gegevens die verkregen worden tijdens intelligentieonderzoek?
Tijdens deze training worden bovengenoemde vragen beantwoord. Ook worden de meest gangbare intelligentietesten besproken. Uiteindelijk kunt u hierdoor de gegevens die vanuit een intelligentieonderzoek zijn verkregen combineren met uw logopedische diagnostische gegevens om zo een volledig beeld te kunnen schetsen van de taalontwikkeling van een kind.
Inhoud
Kinderen met spraak- en/of taalproblemen worden door een psycholoog of orthopedagoog gezien en er wordt een intelligentietest afgenomen. Samenwerking tussen logopedist en orthopedagoog of psycholoog is zelfs noodzakelijk om een specifieke taalontwikkelingsstoornis vast te kunnen stellen. De training is verdeeld over twee dagen waarbij op zowel diagnostiek als behandeling wordt ingegaan.
De onderwerpen van dag 1:
- Wat is intelligentie
- Wat zeggen intelligentietests over taal?
- Wat zegt taal over intelligentie?
- Bespreken diverse intelligentietests
- Diagnostiek bij taalproblematiek bij kinderen
De onderwerpen van dag 2:
- Van diagnostiek naar behandeling
- Interpretatie testscores met betrekking tot taal(ontwikkeling)
- Intelligentieonderzoek bij meertalige kinderen
- Opstellen behandeldoelen
- Samenwerking met andere disciplines
Tussen de beide trainingsdagen maken de deelnemers twee opdrachten.
Doelgroep
Deze training is bedoeld voor logopedisten. Remedial teachters zijn uiteraard ook van harte welkom.
Trainers
Deze training zal worden gegeven door Marjolein Coppens en Janneke de Waal.
Bijzonderheden
Deelnemers ontvangen het boek ‘Handboek intelligentietheorie en testgebruik’ van W.C.M. Resing (2015).
Accreditatie
Deze training is via St.ADAP geaccrediteerd met 16 punten voor logopedisten.